Döden är ett faktum.Därmed menar jag att när vårt liv på det
ena eller det andra sättet har nått sitt slut, - är det verkligen ett slut.
De olika
förhoppningarna om ett liv efter detta – själavandring,kroppens uppståndelse
som aposteln Paulus lär den och fritt kringflygande astralkroppar som hos
spiritisterna- allt detta,och
alla andra idéer om ett liv efter detta, kan
lugnt avskrivas som förhoppningsfullt nonsens. Alla eftervärldsläror för till
paradoxala och dessutom ytterst obehagliga konsekvenser.Som Bernhard Williams i
Cambridge har påpekat;den som verkligen sätter sig in i föreställningen om ett
evigt liv (var det än må utspelas) måste
inse att tanken är outhärdlig.
Livet är också ett
faktum. Med det menar jag att om det en gång har utspelats, lyckligt eller
olyckligt,långt eller kort,tillhör det sin avgränsade del av verklighetens
stora sammanhang,och ingen kan ta bort det därifrån. I den klassiska grekiskans
vanliga ord för jag dör finns det en verbform som bara kan betyda: jag har just dött.
Om jag har rätt kan
det inte finnas någon användning för den.
En utmärkt svensk
filosof, professor Mats Furberg ville gå så långt i sin bok ”Tankar om döden” som att även
uttrycket ”Jag är död” har en skrämmande total meningslöshet. Han misstog sig
på ett intressant sätt. Alldeles bortsett från de triviala fallen ,där ”jag är
död” inleder ett testamente, eller är ett inspelat budskap, finns det en
fullständigt klar betydelse av den egendomliga satsen. Vid en viss tidpunkt låt
oss säga 2050, är det en egenskap hos rumtiden att jag inte längre ingår i dess
sammanhang.Det är i princip samma sakförhållande som gällde år 1933.Det är en
egenskap hos verkligheten i dess helhet,inte hos mig. Det finns ju vid de
tidpunkterna
De flesta
människor förefaller frukta döden,några på ett instinktivt och
oreflekterat,några,som Herbert Tingsten och Mats Furberg,på ett närmast
hysteriskt sätt,bara jämförbart med den klaustrofobes upplevelse i en hiss
eller ubåt.Och så finns de,som i likhet med författaren till dessa reflektioner
aldrig riktigt har kunnat frigöra sig från den svaga men envisa lokelse,det
sug,som föreställningen om den totala intigheten kan utöva.
Är det rationellt
att frukta döden ? Om detta har professor Torbjörn Tännsjö nu skrivit en
tankeväckande och intressant populärfilosofisk bok.(”Filosofisk tröst”.Thales
2015.)
Inom ett rätt
begränsat utrymme hinner han med
förvånansvärt många frågor och teorier,från Epikuros och hans latinske
efterföljare Lucretius,till moderna diskussionsdeltagare som Williams och
Samuel Scheffler,behandlad på den här sidan av mig för ett tag sen.
Först och främst
måste jag säga att det känns befriande att den svenska filosofgenerationen
efter mig skriver om de enda frågor som egentligen betyder något. Bevisteori
och axiomatiserad modallogik kan vara kul men blir i längden litet
tjatigt.Dessutom gör de riktiga matematikerna,typ Kurt Gödel, ett bättre jobb.
Skall det filosoferas är det ändå kärlek och död som är de stora frågorna.Inte
sant ?
Epikuros har en
tanke ,som sedan utvecklas av Lucretius och som blir en hörnsten i
Schopenhauers kapitel om döden i ”Världen som vilja och föreställning”. Vi
fruktar inte tillståndet före vår födelse – vad finns det då för skäl att
frukta samma tillstånd när det återkommer efter vår död ? Tännsjö tycks inte
riktigt övertygad av detta,som jag ser det,konklusiva,argument.Det har möjligen
att göra med att han har litet svårt att skilja mellan den enskilda döden och
döden som generellt fenomen.
En enskild
människas död kan komma som en befrielse eller den kan vara ett tragiskt och
irreparabelt hinder för vad som kunde ha blivit ett värdefullt liv. Med döden
som faktum,för alla giltigt är det ju en annan sak. Från antiken och till
Schopenhauer finns det en dyster övertygelse om att det på det hela taget är
bättre att aldrig vara född än att leva. Schopenhauers styrka består i att han
inte bara tar med professorer i beräkningen utan också barnarbeterskorna i
1850-talets indiska bomullsväverier. Om mänskligheten ,låt oss säga helt
odramatiskt,förlorade sin fertilitet och alltså stod dömd att dö ut – skulle den
mängd framtida smärta som kunde undvikas uppväga
förlusten av lust och kreativitet ? Frågan,som har ställts i
vår tid,förefaller mig inte alldeles lätt att besvara.
Tännsjös allmänna optimism förefaller mig
leda honom till en alltför snabb behandling av den. Som helhet är hans bok
tankeväckande och läsvärd. Jag rekommenderar den gärna i en tid där så många
människor trasslar in sig i urvattnad ideologi, polisiär åsiktsbevakning och
tröttsamma skenproblem
Ja, det existerar i princip ingen anlednig till annat än att betrakta döden som livet icke var före livet. Ett nollsummespel.Min egen poetiska formulering lyder:
ReplyDeleteUr evighetens perspektiv sett
har vi alla tagit farväl samtidigt,
alla som är, följer och har varit.
Låt oss med detta konstaterat, herr Gustafsson, ändock komplicera Döden som ett faktum en smula
med Själva dödsögonblicket.
En plötslig abrupt död under exempelvis en ljuvt behaglig och sensuellt eggande drömsömnssekvens,
skulle den kunna leda till en upplevelse av evigt liv i detta sköna tillstånd? En plötsligt abrupt död under en mardrömssekvens leda till ett permanent varande i detta hemska tillstånd? / Herr Hjorth