De ängsligaste frågar sig idag: hur ska man bevara människan ?Men
Zarathustra vågar som den förste och enda: hur ska man övervinna människan ?”
(Så talade Zarathustra, Övers.Tage Thiel)
Vad i Herrans namn
menade Nietzsche?
Det har diskuterats en hel del i den frågan sedan 1800-talet
gick ut.
Reaktionerna på
”övermänniskan” har inte varit nådiga.I en vanlig tolkning är det ett
darwinistiskt influerat begrepp,som med lätthet lät sig införlivas sig även i ideologier som Nietzsche uppenbart
föraktade.Men vad menade han ? Kanske var det en fråga?
Det paradoxala
är att frågan om människans framtid som art senaste decenniet har
fått en ny aktualitet. Nu är bakgrunden
inte en missförstådd darwinism utan två andra bakgrunder,de ekologiska hoten och informationsteknologins
explosiva utveckling.Det senaste decenniet har det vuxit fram en hel litteratur om människans
eventuella efterträdare.Titlarna är många ,men den svenske oxfordprofessorn
Nick Bostroms ”Superintelligence.Paths,Dangers,Strategies” ( Oxford 2014) är
allmänt ansedd som den utförligaste och mest substantiella i branschen.
Den varelse som nu
förutsägs som ett mer eller mindre oundvikligt resultat av en enormt
accelererande ekonomisk och teknologisk utveckling är inte längre en välvuxen starkman. Som Herr Schwarzenegger ser varelsen bestämt inte ut.Det är tveksamt om övermänniskan ,d.v.s.den
framtida uniciteten,superintelligensen,över huvud taget har en kropp.Knappast i
vanlig mening. Varför skulle den ha det? Den ser kanske ut som Bahnhofs långa underjordiska korridorer med
någon kilometer av ödsligt blinkande
skåp ? (Bilden härovan är hämtad från deras reklamsida med tack för lånet.) Eller möjligen är den helt enkelt ett program,som kan välja att bo varhelst det vill och där det finns tillgång till elektrisk energi.Troligen mycket energi.
SF-litteraturen är skäligen välutrustad med
olika dystopier där intellektuellt överlägsna maskiner mer eller mindre
våldsamt tar makten över planeten,ja möjligen ännu större områden, från
människan. Professor Bostrom diskuterar rätt ingående hur,med vilken hastighet
och på vilket sätt,singulariteten
,den överlägsna intelligensen,kommer att dyka upp. Kanske genom program som
organiskt utvecklar sig själva ? Och, om det är ett så kallat maktövertagande som vi kan emotse.Eller något mycket långsammare och mer evolutionärt;en historisk process där den mänskliga arten stegvis byter ut sig mot något effektivare och hållbarare ?
Uppenbart tvivlar Bostrom
,- och många av hans kolleger – inte på att detta kommer att hända.Han gör sina
läsare uppmärksamma på att en artificiell intelligens inte nödvändigt behöver
kopiera biologiska intelligenser som människors eller hundars.
Tänkande kan gå till på helt andra sätt. Den under många årmiljoner långsamt uppbyggda energiförsörjningen hos intelligenta djur kan ersättas med elektrisk energi.Inte heller människors och hundars rika och snabbt växlande känsloliv är något som vi måste vänta oss..Och – viktigast – inte deras värderingar och målsättningar.
Tänkande kan gå till på helt andra sätt. Den under många årmiljoner långsamt uppbyggda energiförsörjningen hos intelligenta djur kan ersättas med elektrisk energi.Inte heller människors och hundars rika och snabbt växlande känsloliv är något som vi måste vänta oss..Och – viktigast – inte deras värderingar och målsättningar.
Tydligen vill
Bostrom och hans kolleger tänka sig något i stil med ett fientligt
övertagande,och vill förbereda oss på det.
.Vad hindrar egentligen övergången från bräcklig
människa till hållbarare och intelligentare bärare av den mänskliga traditionen
ta en stegvis utveckling,en reformism,kunde
man kanske säga ?
Femotonhundratalets
linsslipare,hantverkarna bakom teleskopet och så småningom också mikroskopet,
inledde nutveckling som kanske kan beskrivas som seendets amancipation från den
egna kroppen.Rätt många är numera de som på hjärtkliniken har sett sitt eget hjärta slå, färdats in i
den egna magsäckens ljusröda grotta,ja till och sett sin egen hjärna i
tvärsnitt.Den som går in på Nasas hemsida kan studera enskilda stenar på
marsytan och besöka en komet.
Denna oerhörda
förstärkning av ett sinnesorgan, som uppenbart evolutionärt var ”avsett” för
mera omedelbara syften ,kan möjligen ge en aning om hur det kan gå till.
Men hur vet vi vad
en superintelligens kan vilja ? Är det verkligen mänskligetens framtida lycka
som den självklart har för ögonen.Intelligens levereras,som vi redan vet,inte
alls självklart i samma paket som en hög moral.Som Nick Boström påpekar är det
ju rent teoretiskt sett möjligt att en superintelligens ser som sitt högsta mål
att ofantligt utöka förekomsten av kontorsgem på denna planet.Det blir inte
trevligt,
En väluppfostrad superintelligens
förmodas arbeta för mänsklighetens lycka. Som islamofascismens pinsamma
yttringar rätt tydligt visar,kan man ha rätt olika uppfattningar om denna
lycka.Så – hur kan vi förebygga att den världshärskande uniciteten visar sig ha
en helt annan uppfattning av vad som är bra för mänskligheten – t.ex. att den radikalt
avförs från programmet.Med tanke på de enorma mängder mänskligt lidande som framtida
årtusenden rimligtvis kan föra med sig
är detta kanske inte det mest oönskade perspektivet.
De skräckslagna
och fascinerade IT-teoretikerna har möjligen missat en poäng här.
I Schopenhauers
tänkvärda filosofi är allt liv ,från solrosor till justitieråd, yttringar av en
blind vilja. En vilja som inte vill något särskilt.
Men det gäller ju
mänskligheten också!
No comments:
Post a Comment