Stämpelur och andra tyranner
Vad tid egentligen är, vet
ingen så noga. Augustinus överlät frågan åt Gud, som,om någon,borde
veta. Tid och rum är åskådningsformer,sade Immanuel Kant,alltså sätt att åskådliggöra
någonting,vars innersta natur inte är åtkomlig för oss .
Tid är det som
klockor mäter, föreskrev Einstein.Definitionen har,som alla vet, en rad
konsekvenser. En är att samtidighet
mellan separata händelser i någon
absolut mening inte existerar.Två händelser kan till och med förefalla
samtidiga ur den ena händelsens perspektiv men
inte sedda från den andras. En annan konsekvens är att är tänkbara om vilka vi inte vet om de är
kommande eller förflutna.
Tid görs alltså åskådlig
med klockor. Som klockor kan vad som helst begagnas som uppvisar en obruten rad
av händelser med lika intervall. Solens dagliga färd över himlavalvet, pendelns
majestätiska rörelser i ett gammalt
tornur,snabba vibrationer i en kristall – alla sådana system kallas harmoniska
oscillatorer och typiskt är att deras formel kräver tillgång till begreppet tid.
Dessa förlopp skapar en mätbar tid. Vad tid egentligen är, förklarar de inte.När
vi ser pendeln röra sig i det gamla vägguret är det inte tid vi ser utan
händelser.Men tiden själv är inte händelser.Den är ett oundvikligt något där de
låter sig ordnas och mätas.
Hur ser då tid ut om
vi tar bort pendlarnas enformiga tickande? Heidegger hade en idé: I den
absoluta långtråkigheten,tiden så att säga avklädd sina kalsonger,visar den sin
egentliga natur. Den tomhet som inställer sig i den radikala långtråkigheten, är
den mänskliga existensens egen tomhet, Kierkegaards frihetsrum med dess
svindelkänsla.
Rüdiger Safranskis,
som alltid ,briljanta nya bok heter ”Zeit” (Hanser.München 2015) och är något
av en sammanfattning. Perspektivet är vad tiden gör med oss och vad vi gör med
tiden.Vad Rüdiger Safranski, fjolårets Thomas Mannpristagare ,författare till
utmärkta böcker om Schopenhauer och Nietzsche, vet inte heller han vad tiden
är.Men vad den gör med oss, - om det vet han mycket.
Om klockornas
makt. I ett av bokens allra bästa kapitel diskuterar han vad de har betytt för
vår civiliisation.Med den framväxande industrialismen och behovet av samarbete
mellan människa och maskin blir tiden, generaliserad till tidszoner,den
suveräne härskaren. Endast jämförbar i makt och overklighet med den andra stora
fiktion som styr våra liv: penningen.
Med sällsynta
undantag infinner sig bussen exakt på minuten vid min lokala hållplats:jag tror
inte många grubblar på en precision,som på Cervantes tid skulle ha tett sig
magisk.Och vilka lidanden vållar inte denne ansiktslöse furste,punktligheten,varje dag ! Norbert
Elias,socialhistorikern,ville på fullt allvar pröva tanken att det inte finns
någon kantiansk tid.Hela tidsbegreppet ,menade han,är en social
överenskommelse.
Safranskis
analyser,av den, - liksom en rad andra
aspekter av tiden så som den gestaltar sig för oss är djupa och präglade av
hans enorma idéhistoriska beläsenhet.Det är underbart att det ännu finns någon
som kan skriva popilärvetenskap på denna nivå.
No comments:
Post a Comment