Påfallande många av de situationer som Jean-Paul Sartre
väljer för att belysa det mänskliga predikamentet hämtar han ur den kafé- och
restaurangmiljö där han lär ha tillbragt större delen av sin vakna tid.
Café de Fleur
och La Coupole var inte bara hans seminarierum utan också hans laboratorium och
skrivarverkstad. Ett naturligt val för en man som aldrig skaffade sig någon
riktig vuxenbostad utan fortsatte att leva i hotell till sin död.
I det existentialistiska
huvudverket ”L’ Être et le néant” (”Varat och intet”) har vi stämt möte med Pierre,en vän på ett
kafé.Han kommer inte och långsamt ser vi hela lokalen förändras.Nyss rymde den
en mångfald kypare och gäster. Jag brukade påpeka för mina studenter att detta
skrivs i ett ockuperat Paris. Detta att Pierre inte kommer kan vara en mycket
allvarlig sak. Nu fylls rummet av Pierres frånvaro.Icke-Pierre har erövrat
rummet från allt det som finns där.
På ett annat kafé har vi stämt möte med en mycket attraktiv
kvinna. Alltför brådstörtat griper vi hennes hand över bordet. Hon är inte
riktigt beredd på det, inte med på noterna.-Hon kunde dra tillbaka handen. Men
hövlig som hon är, drar hon i stället bort sig själv från handen. Hon evakuerar den,skulle man kunna säga.Den
är inte riktigt längre en del av hennes närvaro.
Och sen har
vi detta med kyparen. När kyparen kommer med vårt kaffe eller med vår wisky
måste vi, säger Sartre,vara på det klara med att den människa som nu kommer oss
till mötes både är en kypare och en
icke-kypare. Vi bär alla inom oss vår bild av oss sjäva och dess
negation.Självmedvetandet ,idén om vad vi kan eller bör vara just här och nu,kan
aldrig så att säga helt och hållet sammansmälta med den egna existensen. Det finns en insida och en utsida och de kan
aldrig falla tillsamman.
Lika litet som omöjligheten att dela en
triangel i tre delar med passare och linjal har något med mätning att göra,har
den fundamentala osäkerheten i vår identitet något med psykologi att göra.
Sartre publicerade
sina tankar 1943. Den store portugisen Ferdnando Pessoa dog 1935.Hans ”Orons
bok” sammanställdes ur efterlämnade manuskript och kom på portugisiska l982.
Sannolikheten
att de båda tänkarna har influerat varandra är alltså obefintlig. Och likafullt formulerar de så likartade
tankar. Under morgonvandringen i de
långsamt uppvaknande Baixakvarteren i Lissabon ser berättaren i ”Orons bok ”
alltflera människor fylla gränderna;mjölkbud,fiskförsäjerskor,morgonsömniga
poliskonstaplar.Och Pessoa och drömmer
om ett tillstånd där han kunde ”urskilja i fiskmadamen hennes mänskliga
verklighet,oavhängigt av detta att man kallar hennes fiskmadam och vet att hon
är närvarande”. Fiskgumman är fiskgumma och hon är inte fiskgumma.
Jag tänkte på det häromdagen a propos uppståndelsen kring den
unge danske poeten Yahya Hassan. Hans
debutdiktsamling vållar en veritabel sunami av entusiasm och indignation i lika
delar. Varför ?
Därför att
han är den han är och han är inte den han är.Och lyckas säga det.Han är ghettoinvånare , invandrarbarn, ungdombrottsling. Han motsvarar
alla dessa förväntningar och sopar bort dem .Han är detta. .Men han är också dess negation. Att
han kan tydliggöra detta fascinerar alla människor eftersom de i
grunden vet något likadant om sig själva.
No comments:
Post a Comment