Livsfilosofi
- Min livsfilosofi…
Ja Herregud, - det
är lätt att säga !
Under det förra årtusendets snabba förlopp lät filosofin
splittra sig i vad som kanske skall beskrivas som olika grenar. Det finns
språkfilosofi och politisk filosofi; vad menas med mening ? hur etablerar man
rättfärdighet i ett samhälle ? Det finns matematikens filosofi – vad är
egentligen ett tal ? och det finns naturfilosofi; vad är egentligen tidens natur ? De stora frågorna
spinner nät omkring sig som spindlar. Och näten växer och det är lätt att
fastna i dem.
Men skall man tro att det kan finnas något sådant som
livsfilosofi ? Jag måste erkänna att hela begreppet gör mig misstänksam.
Naturlifgtvis vet jag att de antika skolorna – stoiker och epikuréer i första
rummet – trodde att något sådant var möjligt.Och naturligtvis är Aristotles
Nichomachiska etik – så mycket rikare och framförallt mycket mer
verklighetsnära än evangeliernas torftiga principer – ett slags livsfilosofi.
Men ändå ?
Är inte livet,detta bisarra skuggspel,i stånd att producera mer idiotiska
situationer,mer hopplösa dilemmata än vad någon filosof är i stånd att ta sig
an?
Hans Magnus Enzensberger,Tyskland störste poet i min
generation och i största allmänhet ett utomordentligt exempel på vad som menas
med en offentlig intellektuell,har nu skrivit en fin liten bok,som faktiskt är
ett försök i genren.”Z” heter den,med undertiteln ”Oder Brosamen,die er fallein
liess,aufgelesen von seinen Zuhörern” (Suhrkamp
2013) ”Brosamen” är detsamma som brödsmulor.Och det passar i
handlingen.Herr Zett är en till det yttre prydlig,anspråkslös gentleman som med
ojämna uppehåll underhåller en hel liten publik ifrån en parkbänk.
Människor i
olika åldrar och av olika åsikter dröjer eller slår sig ned för att ta del av
herr Zetts utläggningar.Han yttrar sig om det mesta.Och måste man tillägga –i
en djupt odogmatisk anda. En del av hans åsikter skulle förmodligen ha svårt
att passera den infantila kultursidesdebattens nålsöga.
Om sådana
begrepp som ”vänster” och ”höger” påpekar Herr Zett att för det mesta bortser
man från sig själv .Ty annars skulle man ju snart se att man själv hämningslöst
blandar vänster och höger i sina övertygelser.Och varför klarar sig de flestas
imaginära kartbild med bara två färger ? ”Ni glömmer de excentriska
färgklickarna,de vita prickarna, de tomma ställen som okunnigheten lämnar.
Framförallt förbiser ni likgiltighetens grå regioner.”
Denna bok
tar alltså rundhetens parti mot fyrkantigheten, toleransens mot
korrekthetens.Den är mycket underhållande.Och jag är säker på att det inte
finns en enda läsare som inte gläder sig åt något och förargar sig över något i
den.
No comments:
Post a Comment