Den 19 april 1943, klockan sex på morgonen, gick ett starkt
förband under ledning av den österrikiske SS-översten Ferdinand von
Sammern-Frankenegg in i Warschawas ghetto. Styrkan som uppgick till 900 man, var,
på ett för sådana aktioner alltför karakteristiskt sätt, förstärkt med cirka
150 ukrainska och lettiska soldater.
Avsikten var
att på tre dagar slutgiltigt knäcka och avfolka det judiska ghetto som nazisterna
skapat med början i oktober 39. Den murinhägnade stadsdel, där denna trupp nu tågade
in, var ett komplett helvete på jorden. Alla ögonvittnen berättar om gator,
delvis belamrade med aldrig bortförda kadaver av svältdödens offer, skaror av halvnakna,
hålögda barn, halvdöda, tiggare och gamlingar. En fruktansvärd stank från byggnader där otroliga mängder av människor
sammanträngts under omöjliga sanitära förhållanden. De inmarscherande
kolonnerna hade inte väntat sig motstånd. De skulle – i den mån de överlevde de
första femton minuterna – komma att bli mycket förvånade. ”Judarna har vapen!”
noterade en förskräckt SS-man och en annan tyckte sig till sin fasa se en kvinna bland de stridande
ghettoförsvararna.
Nu var det
meningen att dess invånare, till synes så lätta att beordra och förnedra,
slutgiltigt skulle ställas upp på ordnande led och föras mot sin förutbestämda
industrialiserade död. Av dessa som nu
skulle ut och bort väntade man sig inga problem.
Föga anar denna
slaktarhop och dess högste chef att dagen skall visa sig vara en av de
avgörande i århundradets historia och med mycket stora konsekvenser för
framtidens värld.
Vad som skulle bli en
militärpromenad utvecklades till ett Thermopyle, ett nästan en månad långt
fullständigt nådeslöst fältslag bortom alla Genevekonventioner och all
anständighet. Ett slag där den ena stridande sidan från första ögonblicket
visste att den var dömd att förintas.
SS fick under
de första minuterna se sina led kraftigt reducerade av välriktad och
välplacerad handvapeneld ur källarluckor och från förskansade vindsvåningar. En
snabbt tillkallad stridsvagn med besättning blev lågornas rov och en annan
tvangs att retirera. Första dagen slutar med i smala gaturum nermejade kolonner
och neslig reträtt. I själva verkt höll detta ghetto med sina två stridande organisationer,
ZZW och ZOB, ut längre än flera europeiska länder med egna
arméer höll ut mot tysk ockupation. Här föddes den framtida israeliska statens
försvarsmakt och dess försvarsdoktrin. Och här förverkligade många sin rätt att
dö som fria människor, inte som förnedrade slavar.
I sovjetisk historieskrivning har tydligen det patriotiska
och sionistiska ZZV:s insats förringats till förmån för ZOB, som lättare låter
sig identifieras som ”vänster” i Ghettot. Något liknande gäller den polska
nationella motståndsrörelsens bidrag. Motståndsrörelsen utanför murarna var
inte en passiv åskådare.
Slutet kom
den 16 maj med sprängningen av Stora Synagogan. Slutrapporten skrevs av en
entusiastisk generallöjtnant Jürgen Stroop, avrättad genom hängning i Warschawa
i början av 1952.
Det judiska
upprorets ledare Mordechai Anielewicz hade, tillsammans med sina närmaste
befälhavare, då tagit sitt liv i ghettots ledningsbunker.
Det skulle ta
lång tid innan det började gå upp för världen vad som verkligen hade hänt. Ett
antal människor totalt berövade all mänsklig värdighet, hade tagit det
existentiella språng som här blev en fruktansvärd verklighet; de hade valt att
dö som fria människor. Och bevisade - till ett fruktansvärt högt pris - vad
Kierkegaard och Sartre hade sagt: vi är fria.
Och skapade
ett land för fria judar.
Just före minnesdagen
den 16 maj utkommer Artur Szulc, svensk
historiker och försvarsexpert, med en sakkunnig, välskriven och naturligtvis
mycket hemsk bok: ”Judarna har vapen.Upproret i Warschawa 1943” (Norstedts). Väl disponerad har boken också
ett rejält fotomaterial.
Boken kommer,
som det kan verka, inte bara på rätt dag utan i rätt tid. Det har påpekats från
flera håll på senaste tiden, att vänstern,och inte bara dess totalförvirrade
extremister, utan tydligen till och med en del socialdemokrater, har börjat få
det svårt att hålla gränserna mot antisemitismen. Vilket vore otänkbart på Tage
Erlanders tid. För dem som tillhandahåller T-shirts med devisen Burn Israel Burn i Jönköpings kulturhus och för dem som bär dem borde läsningen av den
här boken bli en tillnyktring. Här blir det tydligt, mycket tydligt, vilka
moraliska valörer de leker med, vilka sataniska gränslinjer de tror sig kunna osedda
överskrida.
No comments:
Post a Comment