Om man har levat tillräckligt länge och inte är alltför dum ,
är det vissa grundfakta som man börjar bli på det klara med.
Det finns
onda människor och de är mycket sällsynta. Men de finns, vilket är deras
viktigaste egenskap.De är onda på det sätt som
Immanuel Kant ansåg omöjligt:de vill det onda för dess egen skull.Den
absoluta majoriteten av de människor man möter är däremot varken goda eller
onda.De är liknöjda.Eller – om man så vill – etiskt neutrala.Det innebär att de
i första hand värnar om sina egna intressen,men kan bli föremål för övertalning
i den ena eller den andra riktningen. De onda gör bruk av dem,ibland också de
goda.Den välfärdsstatens mycket tydliga kris som vi nu bevittnar i de utvecklade
demokratierna i globaliseringens kölvatten har med detta att göra.Den
förändrade situationen ställer krav på en samhörighet, som för att
förverkligas, skulle kräva vidare
kretsar än den etablerade välfärdsstatens.
Och slutligen
finns också de goda.Som alltså i Kants mening är i stånd att göra det goda utan
hopp om någon belöning;det goda för dess egen skull. Den envise katolske polske
bonden som gömmer, från och med den 15 oktober 1941 - under hot om omedelbart dödsstraff
– en judisk familj i ett par år i sin källare.Historikerna är oense om antalet
osjälviska hjälpare, men skattningarna varierar mellan 160 000 och 360
000.Dessa siffror skall dock ses mot det totala folkmordets ohyggliga
dimensioner.
”Antalet
överlevande är marginellt i förhållande till de 95 ptocent av judarna som
utrotades” , anmärker Kazimiera Ingdahl i sin nya historik ”Icke helt och hållet skall jag
dö.Den ”judiska frågan” i Polen.” Carlssons 2012.
Det är en
mycket svårsmält men moraliskt nödvändig läsning.
Jag ser på denna
kultursida att en filosof eller vad han nu kan vara, Zymunt Bauman,tror att de
moderna medierna har gjort oss mer immuna mot andras lidanden.
”Det har länge funnits
misstankar om att mediernas uppsjö av lösryckta bilder av tragedier och lidande
bidrar till att skapa en medkänslotrötthet i samhället som i sin tur ger näring
åt en ökad cynism och likgiltighet.”
Jag tror att
herr Bauman kunde lära sig åtskilligt som han uppenbart inte ur Kazimiera Ingdahls bok.
Det finns en
förklarlig tendens att försöka förklara det industriella massmordet på Europas
judar 1933-1945, som en enorm,men trots allt isolerad, moralkatastrof,inledd
och fullföljd av Tysklands och Österrikes nazister. Bisarrt nog förefaller detta
ge några betraktare ett slags lindring, vilket det noga taget inte borde göra.
I Kazimiera Ingdahls
bok får vi lära oss
åtskilligt om hur det gick till när Polens judiska befolkning reducerades från
ett tre miljoner till 50 000 överlevare i Polen och cirka 250 000 i förvisning
i Sovjetunionen.
Här finns
alla de alltför välbekanta scenerna. Lantbefolkningar som inte bara passivt ser
sina grannar misshandlas och föras bort till en säker död,utan som
entusiastiskt ägnar sig åt sina egna pogromer med ockupanternas entusiastiska
tillåtelse. Den som tror att detta var speciellt utmärkande för Polen, misstar
sig.Liknande scener från Litauen och Ukraina är ju välkända ingredienser i
Andra Världskrigets skräckscenario.I Polen upphörde inte judeförföljelserna ens
med krigsslutet.Enligt Judiska centralkommittén i Polen dödades 150 judar
månaderna efter kriget.En rad
pogromer och judefientliga excesser följde i den nya sovjetiska ockupationens
spår.
Naturligtvis
protesterade många polska intellektuella. Polska författarförbundet i Krakow
publicerade ett kraftfullt upprop mot antisemitismen och rasismen. Kyrkans
överhet förbigick dock händelserna med
tystnad.Poeten Jastrun publicerade en
snarast synsk essä, ”Mörkrets makt” i den litterära tidskriften Odrodzenie.Den
polska antisemitismen hade överlevt också Hitlers massmord.
Året var 1968
och den svenska författardelegationen var i Warschawa i officiellt möte med de
polska kollegerna – av vilka påfallande få vid detta tillfälle var författare. Vi
blev tillfrågade vem som var vår polska
favorit. Mitt spontana svar
- Bruno Schultz
föranledde en livlig lågmäld konferens vid bordets nederände.
- Bruno Schultz är ingen polsk författare !
Svaret kom för mig som en bekräftelse på vad jag hade anat
ända sedan 1968. Den israeliska staten en historisk nödvändighet. Och det kommer den
att förbli.Så länge världen inte har undergått någon förändring av metafysiska
proportioner. Ibland träffar jag, t.ex. i Stockholm och i Lund ,flyktingar från
1968 års antisemitiska utrensningar i Polen. Det är inte Leif Zerns och Göran
Rosenbergs föräldrageneration utan den efterföljande. Jag har ingen svårighet
att förstå dem när de vill förklara för mig vad de har upplevt, den polska antisemitismens
senaste våg.
Hur är något
sådant möjligt ?
Kazimiera
Ingdahls bok är ett mycket omsorgsfullt och utförligt försök att förstå inte
bara den historiska polska antisemitismen utan också judarnas allmänna roll i
Polens historia.
Den hade
kanske mått väl av en professionell förlagsredaktörs omsorger. Här finns en del
upprepningar,en del språkliga konstigheter som att ordet ”påtala” systematiskt
används i stället för ”påpeka” och en rätt onödig förkärlek för en vokabulär av
latinska lånord som ”population” där man mycket väl kan skriva ”befolkning”.
Detta kan på
intet sätt förringa intrycket av ett utomordentligt grundligt och hederligt
arbete.Den polska antisemitismens långa och pinsamma historia ges rationella
förklaringar;den envisa kristna ritualmordsmytologin,ett uttryck för grotesk
vidskepelse,maktkampen mellan aristokrati och borgarklass, och – efter det
första sovjetiska överfallet 1939 – den hatiska sammankopplingen mellan
kommunism och sekulariserad judendom.
Jag vet inte hur långt historiska förklaringar bär.Om man
granskar relationerna mellan samefolket och svenska makthavare kan det ju
periodvis se ut som en systematisk förföljelse,inkluderande allt från bränning av
sejtar och trummor till dagens försök att göra uråldriga renbetesmarker till
strövområden för vargflockar.Är det samefolkets slutliga försvinnande man
arbetar på ? Men något systematiskt och så småningom industriellt hat har det
ju aldrig varit fråga om.Vad är skillnaden ? Minoritetshatet har många
skrämmande facetter. Så länge vi inte har begripit mer av dem har vi inte
heller – det är min övertygelse – begripit våra egna villkor.
Kazimiera Ingdahls bok bör absolut inte uppfattas
som något slags aggressivt ”avslöjande” av den polska
kulturen. Den visar tvärtom en väldigt stark ambition att döma rättvistoch alltså att
också se dess nobla drag.Hon citerar med särskild glädje,tror jag,Jastrun:
”De som inte
övergav de mördade judarna och förevigade deras lidande och död var de polska
författarna." Han nämnde bland annat Wladyslaw Broniewskis dikt”Till de polska judarna”,Czeslaw Milosz
”Campo dei Fiori” och Stefan Otwinowskis dramer.”
Ur recensionen:
ReplyDelete"Här finns alla de alltför välbekanta scenerna. Lantbefolkningar som inte bara passivt ser sina grannar misshandlas och föras bort till en säker död,utan som entusiastiskt ägnar sig åt sina egna pogromer med ockupanternas entusiastiska tillåtelse."
Mitt tillägg, inget ifrågasättande, bara kompletterande:
Två amerikanska historiker, Jeffrey Kopstein och Jason Wittenberg, har konstaterat i en delstudie (som inte verkar vara känd för Ingdahl eller de polska historiker hon hänvisar till) att övergreppen sommaren 1941 riktade mot judar koncentrerades till enbart vissa trakter och att attacker mot judar var ganska sällsynta fenomen just den sommaren. De har granskat samtliga sex regioner i före detta östra Polen och drog slutsatsen att övergrepp (pogromer) inträffat i 204 socknar, eller i 9 % av alla samhällen där judar och icke-judar levt sida vid sida fram till sommaren 1941. Kopstein och Wittenberg menar att om antisemitism eller myten om judekommunisten varit de allra främsta orsakerna till anti-judiska övergrepp (pogromer) så skulle deras frekvens ha varit betydligt högre än vad den i själva verket var. Deras förklaring är att man istället borde titta på politiska orsaker.
Artur Szulc
Författare