En forskare – som kanske skulle må bra av att forska litet mera -
Mikael Nilsson, har under stort ståhej lanserat idén att Herbert Tingstens
publicistiska verksamhet var baserad på CIA-understöd. Till och med ett
dokumentärprogram i radio var planerat kring den sensationlla upptäkten.
Det har
dock,meddelas det,uppskjutits på obestämd tid, sedan expertisen har visat hur
litet Mikael Nilsson hade på fötterna.
Bra så. Men
för oss som var aktiva i press och litteratur på kultukongressernas tid väcker
episoden både bisarra och komiska minnen.
För den som
kände Tingsten litet grann är det en fullständigt absurd idé att denne – jag skulle
nästan säga – fanatiske – motståndare tilll Sovjetdiktaturen och allt vad den
stod för ,skulle ha behövt extra uppmuntran
av CIA för sin publicistiska verksamhet.Snarare hade han nog kunnat tjäna som
en inspirationskälla för CIA.
Bakgrunden är
Tingstens kontakter med en för oss som var kulturellt aktiva på sextiotalet
helt välbekant organisation, Kongressen för kulturens frihet. Kongressen, som
hade sitt centrum i Paris ordnade symposier ,inte olika P.E.N.s rundabordsamtal
och var framförallt viktig genom sina tidskrifter,framförallt Encounter,med Stephen Spender och Melvin
Lasker som redaktörer. Encounter var
viktig för tidens engelskspråkiga författare därför att den publicerade dem och
ett viktigt inslag i debatten om demokratiernas överlevnad Men kongressen var
också initiativtagare och sponsor till en rad andra tidskrifter av liknande karaktär , Der Monat i Österrike,Transition
i Uganda, och i Sverige Kulturkontakt.
När det vid sextiotalets slut blev alltmera uppenbart att Kongressens
beaktansvärda resurser till största delen kom från CIA:s anslag, blev
situationen för dessa tidskrifter kontroversiell och de lades så småningom ner. Något hade väl
detta också att göra med ett förändrat internationellt läge.Det kalla kriget
var inte längre riktigt lika kallt. Ingenting av detta var någon hemlighet.Till
skillnad från Tingsten som aldrig var med som medlem och deltog i en enda av
CCF-kongresserna som han i sina memoarer beskriver som alltför tråkig, var
Ingemar Hedenius,Vilhelm Moberg ,Eyvind Johnson och Harry Martinsson
medlemmar.Sekreterare var Birgitta Stenberg som har berättat både roligt och totalt uppriktigt om denna
period i en av sina självbiografiska böcker.
Tingsten
mottog brevledes kontinuerlig information om CCF:s aktiviteter och skrev
artiklar i internationella tidskrifter med koppling till CCF, säger vår
forskare.
- Ja vem Fan
gjorde inte det ?
På BLM.s
redaktion hade vi alla tidskrifterna och fick alla nyhetsbreven. I drivor.Naturligtvis
fick vi också alla ”den andra sidans” publikationer.Särskilt minns jag den
nästan intill vanvett tjatiga och partitrogna Chinese Literature som kom igång litet senare.Själv var jag litet
för ung och oviktig för att inbjudas till CCF-kongresser,men hade säkert rest
om jag blivit bjuden.Den litterära kvalitén på Encounter var i världsklass både när det gällde skönlitteratur och
essäer i olika ämnen och det var prestige i att skriva där.
Hela den
kulturella kapplöpningen mellan olika så kallade samhällssystem – av vilka det
ena var ett totalitärt imperium och det andra en skäligen osorterad samling
demokratier och halvdemokratier av olika modell, tog sig ofta komiska uttryck. Om
Herbert Tingsten var CIA-agent vid sextiotalets mitt,kan det nog med samma
kriterier hävdas att författaren och BLM-redaktören Gustafsson var KGB-agent. Jag
fick aldrig tillfälle tror jag – att
inta CIA-subventionerade middagar,men däremot har jag ett par gånger bott på
lyxhotell vid Spanska Trappan i Rom på ryska arbetares bekostnad och diskuterat
kulturen med Jean Paul Sartre och Hans magnus Enzensberger på ett palats i Rom.Med
den saken förhöll det sig så här.
Med de olika
makternas försök att influera författare, konstnärer och publicister och vinna
dem och deras sympatier för sina syften ,var det ju så att de uppvaktade
snillena tyvärr var individualister och visade en total oförmåga att hålla sams
inom de organisationer som inrättats för dem.Ofta med löjeväckande
resultat.Kommittén för kulturens frihet var naturligtvis ingen CIA-organisation
( som DN påstår i en okunnig rubrik ) utan en av CIA delvis subventionerad
organisation. Och det visade sig snart nog. Den nu så plötsligt aktuelle
Tingsten (Är det på grund av en ny, avslöjande bok om DDR-inflytandet i Sverige
som detta nonsens har kommit upp ?) anförtrodde Ingemar Hedenius att han blev
så förargad över tredjeståndpunktarandan i det möte där han deltog att han drog
sig tillbaka till sitt hotellrum för att dricka brännvin.
På andra
sidan uppvaktades P.E.N. International livligt och tilläts till och med att
hålla ett möte i Budapest 1963.Ett par år senare när P.E.N. International hade
lyckats reta upp den sovjetiska litteraturmyndigheten genom att fortsätta
protestera om fängslande författare och censur, grundade Moskva sin
motorganisation-
Communita Europea degli Scrittori.Den träffades ett par gånger i
Rom.(Om detta har jag skrivit litet utförligare i kapitlet ”Den italienska
korven” i ”Fru Blomqvists kokbok”.)
P.E.N.s nya
rival höll i två år tills de sovjetryska författarna Sinjavski och Daniel råkade
ut för förföljelse. Då tog presidenten i Communita,professor GianCarlo
Vigorelli och med honom hela den nya organisationen helt överraskande initiativet
till en kraftfull protest mot den sovjetiska litteraturdiktaturen.Så långt jag
kunde överblicka situationen var det slutet på de storskaliga försöken att
engagera litteraturen i det kalla kriget.
Ja herregud säger jag som inte kände Tingsten men väl hans efterträdare. Och visst är det så att kulturmänniskor är individualister och inte går i flock särskilt väl och tiderna förändras och visst kan man försöka revidera historien och få lite rubriker av okunniga redigerare. Det syftar väl också till en viss individualistisk karriär.
ReplyDeleteJag sade just senast i går att jag förstår att mina barn (yngsta är 24 år) inte kan begripa vad som hände på 60-talet. Hur skulle de kunna göra det? För mig är allt före 50-talet höljt i dimma. Där finns inte den känslomässiga och tankemässiga underbyggnaden.
Jag har bara en svag inre aning om att jag var ett mycket välkommet barn när jag föddes 1945 och att mina äldre släktingar (de som var födda på 1800-talet) såg på mig och andra barn ungefär som världens nya frälsare. Och det gjorde den generationen rätt i eftersom världen nästan hade gått under då och kunde ha gjort det med besked i början av 60-talet med hjälp av atombomber.
Allt skriver jag om i en ny bok om Jacqueline Kennedy. Någon som har läst manus säger att man blir försatt tillbaka till 60-talet. Att man begriper hur det var.
Det är en uppgift så god som någon att beskriva så att det känns som om den som läser befinner sig där. Mycket bättre än att försöka revidera historien efter egen uppfattning och efter politisk egotrippad agenda. Men det kräver nog att den som skriver har levat där själv. I den tiden.