Redan den nordafrikanske
historieskrivaren Ibn Khaldun utvecklade en teori – på trettonhundratalet – om
de politiska väldenas uppgång och fall. Genren har bara vuxit sedan dess.Oswald
Spenglers ”Untergang des Abendlandes” med dess teorier om civilisationernas
ödesbestämda uppgång och fall inspirerade Bertil Malmberg till några
cymbalklingande rader i ”Dikter vid Gränsen”:
”Den sista väg
vår härlighet beträder,
den stupar nedåt
som en hadestrappa.”
Romarrikets nedgång
och slutliga upplösning är en särskild älskling bland undergångsteoretiker och
anhängare av cykliska teorier, d.v.s. sådana som vill visa att de stora
väldenas undergång finns inbyggd i deras början.Förklaringarna till att det så
långvariga romerska riket gick under varierar mellan praktiskt allt;från
skadliga kemikalier i keramiska husgeråd till
skogsskövling.
(Ja, ni läste
rätt:skogsskövling ).
Den senaste i raden av
undergångsteoretiker,Arnold Toynbee,vars ”A Study of History” i tolv mäktiga
band går igenom olika rikens och civilisationers utveckling och fall,anses
naturligtvis kontroversiell men är full av intressanta ideér.Toynbees favorit
är naturligtvis romarriket och det är i det sammanhanget han gör en fascinerande
iakttagelse om vulgarisering.
Ett tydligt
tecken på att ett välde lutar mot sitt fall, säger Toynbee,är ett slags
bristande självförtroende hos eliterna som yttrar sig i att de lägger sig till
med alltmera proletärt grova seder.Kejsare som går ner på planen och aktivt
deltar i gladiatorspelen, bordellkultur och förgrovade utsmyckningar
ackompanjerar vägen nerför hadestrappan.
Hur är det med
tatueringar, ringar i öronen och plattTV som nationalgåva till regerande
furstar ? Man kan undra. Vad skulle Toynbee ha sagt ?
Ett väldigt
intressant exempel på en sådan samtida vulgarisering är naturligtvis teatern och
underligt nog särskilt operakonsten att
besöka Stockholmsoperans Jag hade tänkt besöka stockholmsoperans Lohengrin
denna vår. Men avstod efter att ha läst beskrivningarna av sceneriet i uppsättningen.Revolverduell
i stället för svärdskamp,soldater med snabbeldskarbiner och skyddsvästar i
stället för folket i det medeltida Brabant,skulle totalt ha avhållit mig från
att uppleva musiken.Jag skulle inte ha hört ett enda ledmotiv av pur irritation
över vad jag såg. Och jag tänkte med rörelse på de musiklyssnare som brukar
begagna de stora operahusens extrabilliga lyssnarplatser,bakom pelare och i
byggnadens veck.
Lohengrinföreställningen
hörde jag med stor behållning på radion hemma i länsstolen:tre och en halv
timmas oavbruten musikalisk njutning.Denna Lohengrin är dock inte den mest
vulgariserade man för tillfället kan uppleva .I Hans Neuenfels produktion i
Beyreuth har de goda borgarna i Brabant fulats ut till illasinnade råttor med
lysande röda ögon.
Wagner har aldrig
upplevt en sådan storhetstid som nu.Han intar en större plats i den seriösa
musiken än wienklassikerna.Men uppenbart måste man samtidigt fula ut honom
eller rättare sagt, hans senromantiska scenbilder, för att få tillåtelse att
njuta av honom.Annars är han tydligen förbjuden.Vilket sällsamt hyckleri ! Det
påminner om pastorn som går ner i källaren och tar sig en snaps före
middagen.Wagner får bara intas i källaren,Monteverdi i bordellen ?
Det är ju inte
det enda.Det räcker inte längre att sopraner ligger perfekt i toncentrum och
klarar halsbrytande koloraturer;de måste ha bröstvårtor också.Bordellen drar in
på operascenen,för att inte tala om teaterscenen. Provokationsestetiken skaffar
de prestigehungriga konsthallarna pressens uppmärksamhet men berövar publiken allt
verkligt intresse. Vem är längre chockerad av att se en längs longituden halverad
get nersänkt i sirap ?
Min teori: vi har
att göra med ett slags tvehågsenhet.Röra men inte röra. Klä om den musikaliska
njutningen till pornogafi,det dramatiska förloppet till visuella
överraskningar,diktsamlingen till politisk provokation. Måste vi låtsas att den
hatladdade pamfletten är en form av lyrik ?
Om man sätter upp Wagners ”Lohengrin” eller
för den delen Purcells ”Dido och Aeneas” måste ett skäl rimligen vara att man
uppskattar dessa konstverk,att man tror att de har något att bidra med.Om man
samtidigt anser sig behöva ta avstånd från dem,genom att göra folket i Brabant
till råttor eller inleda med nakendans i ett glasakvarium som på Deutscher Ope
häromåret,uppstår en fundamental mångtydighet.
Man tycker sig
leva i en atmosfär där konstskaparna har förlorat förtroendet till sina egna
önskningar och måste bygga in ett nej i varje positiv utsaga. Vilket larv !
Förvisso:här är en hadestrappa och jag fruktar att den är en rulltrappa. Den
har bara en riktning.
Moraliska teorier till civilisationers undergång ger jag inte mycket för. Kommer nog ur den kristna tron, där de ser sig och sin moral som civilisationens grundstomme.
ReplyDeleteDet moraliska förfallet är snarast ett symptom. Rent materialistiskt skulle jag nog påstå att det har med överhetens förmåga att skapa överflöd, de skapade sina riken på basen av nya produktionsmedel eller resurser. När dessa utarmas så klarar de inte längre skapa mer överflöd, men gör sig en rejäl hacka på prisspekulation som kommer av de stegrande priserna till följd av bristen. Så för de höga herrarna är det glada dagar när civilisationen är på glid, för de blir rikare på det de redan har medan resten blir fattigare. I en handelsekonomi är det alltid brist som är det mest lönsamma, överflöd är inte särskilt bra för handel.
Det moraliska förfallet är inte orsaken, det är ett symptom. Där de som har tjänar grovt på att göra mindre och därmed degenererar i dekadens och lättja. Vad som är dekadent eller inte ändras ju också med hur de flesta andra har det ställt också, kan folk frossa själva så ses inte frosseri som något vidrigt dekadent, men när det börjar knorra i magarna då tittar man på frossarna med hat.