Lars Gustafsson Före ovädret.Olja på marinplywood.2012
Det var ett seminarium någonstans i Westfalen,ett tyskt
land känt för sin fred år 1648 och sina utmärkta skinkor.Båda finns kvar. I en pratstund med nestorn bland tyska
förläggare,Michael Krüger från München,
till vars ära vi var där, kom vi på något sätt in på en av den moderna
bokmarknadens stora gåtor; kriminalromanens,och då inte minst den enfaldiga
svenska kriminalromanens enorma framgångar i Tyskland.
I detta land
Tyskland,tillät jag mig påpeka, har de mest omfattade morden i modern tid ägt
rum,ett industrialiserat dödande av judar,romer,dissidenter,som möjligen kan
jämföras med de mörkaste perioderna i stalinismens historia men annars knappast
med något annat.Hur kan det komma sig att man känner ett behov av att läsa om
hur osannolika svenska kriminalkommissarier tar sig an osannolika mordhistorier
från Österlen eller Fjällbacka skärgård,som regel berättade på en torftigt
inställsam prosa som inte har något med den verkliga ordkonsten att göra ? ter
sig inte dessa historier en smula triviala mot den nermörka historiska
bakgrunden. ”Kanske just därför”, sade dr Krüger.
Vi var
naturligtvis båda, medan vi stod där och pratade,rätt medvetna om att
dess,litterärt rätt tvivelaktiga prestationer av Mankell,Läckberg och allt vad
de heter,i hög grad bidrar eller bidrog till mycket annat i Hansers förlag,
Hanns Grössells tolkningar av
Tranströmer och förnämliga essäer i Hansers Gula serie.
Men det är
naturligtvis inte alls självklart att avancerade våldsfantasier – det är ju det
som det är frågan om – legitimerade genom skröpliga men effektiva
kriminalkommissariers framgångar och mysiga landskap och herrgårdar – skall
fylla en så stor del av offentligheten. ”Julens mord” tror jag det utlovades i
någon TV-bilaga häromåret. ”Julens mord”
– är det verkligen hemtrevligt ?
Den enda andra
fantasivärld som har liknande omfattning är spornografien med sina olika
artificiella paradi..Den har andra distributionskanaler och – intressant nog –
inget riktigt behov av mysighet.
Ur en mera
objektiv synpunkt borde ju detta att fantisera om ligga med någon knappast
kräva ursäkter, halva biologin gå ju ut på att hitta någon att ligga med -
medan fantasin om att mer eller mindre raffinerat utsläcka liv aldrig kan vara
oproblematisk.Men det är ju det kriminalromanen handlar om.Mord och tortyr
legitimerade av rättvisans triumf i sista kapitlet.Varför behöver romanläsare
och TV-tittare detta ? Är det verkligen med den fumlige men framgångsrike
kommissarien eller med den grymme mördaren som läsaren i grunden identifierar
sig ?
Salig Ingemar
Hedenius brukade säga att kriminalromanen – till skillnad från den
pornografiska skildringen – är den kanske enda verkligt omoraliska litteratur
som existerar.
Ty den tar inte
döden på allvar.
Verklighetsflykt. Underhållning. Att se att livet kan vara mer förfärligt än det egna lite trista som lunkar fram. Och därmed nöja sig med det lilla och inte göra uppror. Sövande av massorna.
ReplyDeleteDen mordhistoria i tre delar som utspelades sig nu under julen hade ett något annorlunda tonfall eftersom den härmade Femböckerna (fast i vuxen form). Massor med kvinnor blev mördade och fyra kvinnor (men ingen hund) tog sig an att lösa detta.
Dock fallerade historien på slutet när den mest ledande kvinnan plötsligt gick in i en underdånig kvinnoroll gentemot mördaren. Bletchley circle hette det hela och var en trovärdig skildring annars av den tiden. Efter kriget.
Vilken lysande betraktelse. Tack!
ReplyDeleteGösta Svenn
översättare