Wednesday, December 18, 2013
En upphovsrättsfråga
En läsare frågar i en kommentar om man har rätt att publicera essäer och artiklar,publicerade i periodisk press,t.ex. tidningar i samlingsvolymer,s.k. klippböcker ,utan att fråga om tillstånd.
Jag har aldrig bett om tillstånd för mina svenska men iakttar att det tydligen är noga med detta i engelskspråkig litteratur. I Tyskland har jag aldrig haft något problem.
Det vore tacknämligt om någon av mina bloggläsare som- till skillnad från mig - verkligen kan upphovsrätt ville yttra sig.
AKVARIUM
I den här åldern, d.v.s. bara ett par år från åttioårsdagen,märker
man att horisonten har börjat röra på sig .Den rycker närmre. Man läser i
tidningen om de senaste majestätiska kommunala byggprojekten. Och inser att man
aldrig kommer att få se dem annat än på papper. Inte en chans.
Detta är dels
sorgligt och dels mycket lugnande. Att aldrig få åka tunnelbana till Danderyd
eller Gustavsberg är sensationer som jag till nöds kan avstå från. Eller att se
de hälsofarliga landstingen lagda till historiens skräphög, alkoholmonopolet
avskaffat ,TV-licensen i soptunnan.
Om det är priset för att slippa se
fortsättningen av de stora, hotfulla globala uppladdningar som nu håller börjar
stiga vid synranden, är jag rätt villig att betala det.
Det är inget
tvivel om att vi befinner oss i en period av extrema och olycksbådande
tendenser.Dit hör sunamiliknande, snabbt växande klasskillnader, påtvingade
folkvandringar med katastrofala verkningar. Vid horisonten skymtar tydliga krigshot
. Den alltmera gammalfascistiska ryska unionen överflyger Östersjön.Syriens
diktator prövar gaskriget,knappast aktuellt sedan Abessinien 1936.
Till alltmera accentuerade skillnader mellan massfattigdom
och växande varufetichism kommer industriländernas växande inre sociala
problem: Den som har sett moderna industrirobotar i arbete vid en
sammansättningslinje inser ganska lätt att denna eras sociala gissel inte låter
sig lösas med välmenta socialpolitiska program. ”Tekniken är alltid starkare än
politiken”,brukade salig Jan Stenbeck säga.Och han hade rätt.
Vi befinner
oss i en riskfylld total övergång från industrisamhället
till något helt annat,cybersamhället.Industriproduktion kräver programmerare
men inte montörer. På väg in i en cybervärld med helt nya sociala villkor.1800-talet
skapade skrämmande industrislummar – 2000-talet de obehövligas slummar. De
sociala lösningarna av denna omvälvning föreligger inte.Och den som tror att de
kan lösas med konsulter och arbetsmarknadskurser riskerar att bli besviken.
Den
varufetichism som Karl Marx så sinnrikt beskrev i Parismanuskripten hotar
dränka det västerländska kulturlivet i ett tröttsamt anonymt brus. Mot en
växande enonymitet och en allt anonymare vardag växer behovet av ställföreträdande liv.
Skickliga ordnasare som Knausgård och Norén ersätter Ekelöf och Willy Kyrklund. Den tid
när man kunde erövra världen med 17 dikter förefaller plötsligt ligga lika
långt tillbaka som Sapho och Alkaios. Nu skall det vara ett par kilo flöde.
Det är
intressant – och nedslående – att se med vilken stark, närmast blind, energi det officiella litteratur- och konstlivet undviker
tidens verkliga problem och dess sociala realiteter. För att hitta något
liknande måste man söka sig till viktorianska England och oscarianska Sverige.
Medan inhemsk och importerad antisemitism har gjort Malmö till en i stort sett outhärdlig
stad för judar, söker pigga analytiker med ficklampa och förstoringsglas efter
eventuella spår av antisemitism i Richard Wagners operor ! Vem är det meningen
skall skämmas ?
I den glasbubbla
som är de offentliga intellektuellas värld i Sverige berörs några av de
allvarligaste problemen knappast med ett ord.
Vi har – kort
sagt – att göra med en ny prydhet. Men de förbjudna områdena är inte längre sexuella.
Jag hör ett offentligt samtal skruvas ner till
hörbarhetsgränsen.
Friday, November 15, 2013
I Lissabon
-->
Föreställningen att hela nationer bör engagera sig i
landskamper – vilket de faktiskt tycks göra - är en av de många galenskaper som
blåses upp av media. Spelare i landskamper är numera mångmiljonärer, för det
mesta inlånade från helt andra nationer än dem som de förväntas representera.
Är våra miljonärer bättre än era miljonärer ? Vilket drama !
Under
högtidligt försäkrande att jag är säker
på att våra miljonärer säkert kommer att vinna ikväll mot Portugals motsvarande
miljonärer berättar jag gärna några intryck av Portugal. Ett land som idag besöks av något
tusental ivriga svenskar i blågult .
Landet är på
tydlig uppgång. Det publiceras böcker och inte bara Stieg Larson – vars
milleniumserie ses litet här och var, på kaféer och i spårvagnar . Tre av mina
egna är på gång. Turismen förefaller så mycket intensivare än för tio år sedan.
På eftermiddagarna fylls den på förmiddagen så
fridfulla gamla staden i Alfama formligen upp av japaner och amerikaner som har
varandra att stirra på.
Urbefolkningen,vänlig
och tigande ,upplever något av en boom.Ur varannan gränd bullras det av
cementblandare och bruk,rörmokare installerar nya badrum.Det är alldeles
uppenbart att det strömmar in ett starkt investeringskapital i den gamla
stadsdelen. Det är litet grann som i Sankt Petersburg - fasader bevaras ,helt nya snofsigt
skandinaviska interiörer växer fram
I stadsdelar som Baixa och Bairro Alto har
alla de moderna lyxmärkena dragit in,eleganta fastighetsförmedlingar friar till
besökare som funderar på ett andrahem i Portugal. Här och var syns tiggare – dock
något färre än i centrala Stockholm. Kort sagt – den som enbart vill se ett
land i förfall och kris måste nog gräva djupare.
- Kanske har globaliseringen fört med sig något av en trivialisering. Men ändå – i smala gator där nästan bara de gula små spårvagnarna får plats finns ännu mycket av denna stadens mystik, detta som är omöjligt att inte förknippa med Ferdnando Pessoa och hela det poetiska ,tragiska,melankoliska och oförstörbara Portugal, en andlig stad där han har fått en så viktig plats.
På det
relativt nyöppnade pessoamuséet på Rua Coelho da Rocha 16, kan man se den solida gamla
skrivmaskin över vars tangenter en hel akademi av fiktiva poeter gjort sitt
spöklika intåg i nittonhundratalslitteraturen. Pessoa är en av de ytterst få
poeter i den allra högsta klassen vars
bibliotek finns bevarat i dess helhet. Att digitalt bläddra i dessa
volymer från tio- och tjugotal är fascinerande. Uppenbart var mannen en
entusiastisk astrolog. Hans intresse för frimureriet och alla
konspirationsteorierna kring detta förbund mellan seklerna är påfallande. Ur
vilken märklig kompost kan inte en stor diktares verk växa fram ! Och överallt
Pessoas egna anteckningar i marginalerna.Lustigt nog med samma spindelvävstunna
handstil som man kan se i en annan av de största nittonhundratalsdiktarnas,
Jorge Luis Borges, bibliotek i Buenos Aires.
Wednesday, October 30, 2013
Ur en utbrytarkungs memoarer
En utbrytarkungs memoarer
Bland de kringresande varietéartister som ännu vid femtiotalets slut brukade slå
upp sina tält på Fiskartorget i Västerås, fanns det hypnotisörer, en gentleman
som kunde göra sig osynlig,en annan som lät sig skjutas över torget som
artilleriprojektil, en stark man som kunde riva telefonkatalogen i två delar
med ett raskt grepp.Och där fanns en utbrytarkung,en man som omsorgsfullt
lindades in i rejäla kedjor som låstes ihop med solida hänglås där en i
publiken fick förvalta nyckeln. Ljuset släcktes i salongen.Och när det åter
tändes stod mannen där frisk och fri och upprest från sin stol.
Vid läsningen
av Mats Furbergs lysande intellektuella sjävbiografi – ”Jesu barndom.En väg
till filosofin.” Thales 2013 – har jag gång på gång återkommit till detta
minne.Efter sju decenniers umgänge med böcker och deras författare har jag
naturligtvis också mött alla de andra artisterna och deras konster.Men med
utbrytarkungen är det ändå något speciellt.
I en
generation där praktiskt taget varje innehavare av ett skrivprogram ger ut sin
självbiografi och där det som regel lönar sig att hoppa över ett par hundra
sidor av namedropping, totalt
bortglömda kommittéuppdrag och ointessanta utlandsvistelser, har Furberg
åstadkommit något mycket sällsynt ,nästan ett litet underverk;en skildring av
ett liv och en intellektuell utveckling bestående av 142 kvartosidor glasklar, utsökt
vårdad, prosa.
Furberg är en av Sveriges mycket få filosofer, skolad hos stora män som Ivar
Segelberg i Göteborg och den alldeles för tidigt bortgångne J L Austin i Oxford,språkaktsemantikens
ledare. Vi har många filosofiprofessorer och de är viktiga och mycket samhällsnyttiga.Vi
kunde gott ha fler. Men filosofer är inte riktigt detsamma. Några av dem – som
Furberg och hans lärare – är professorer. Men det har inte mycket med saken att
göra. Jag misstänker att andra filosofer sover på tunnelbanors
ventilationsgaller och dör tidigt som Austin.För att bli filosof i ordets
strikta mening fordras en viss förmåga att just – ta sig ut.
Jag blir ofta
förvånad när jag läser generationskamraters minnen – Enquist, Furberg – vilket enormt kvävande inflytande en kristen
uppfostran tycks ha haft över dem. Hos Enquist med hans milda temperament tar
det sig uttryck i ett grubblande som inte vill ta slut. Hos den mycket piggare
Furberg i öppet hat mot denne Jesus och hans obehagliga förbannelser i
Matteusevangeliet,hans groteska anspråk och framförallt vad Furberg kallar ”det kyrkliga”. Som,heter det; ”
kletade,kallt och slemmigt,liksom den gud som inte fanns”. ( Jag undrar ibland
hur jag själv komplett undgick; jag tror att det var den tidiga kontakten med
Nathan Söderbloms ”Främmande religionsurkunder”. Den religiösa erfarenheten
- en realitet - var något helt annat än
inskränkta trosläror.)
Från
frikyrkligheten hamnade många i nya dogmer. I Uppsala och Lund, , där vi lät oss vägledas av Hedenius ”Tro
och vetande” och Ayers ”Language,Truth and Logic” mötte nya konstigheter att ta
sig ur . Nya dogmer att betvivla:Russells teori för bestämda beskrivningar och
sinnesdatateorin i alla dess varianter.
Kaffekoppar är logiska konstruktioner
av sinnesdata och ingenting annat. (Det var värst : Logiska kontruktioner kan tydligen gå sönder om man tappar dem.) Värdeomdömen är ateoretiska känslouttryck. (Jaha
– så det är en smaksak om man bör
bränna sin grannes ännu obetalda bil eller inte ?) Påståenden om fiktiva objekt är alltid
falska. (Jaha. Så det är inte sant att Clark Kent är Stålmannen ! Och
Madame Bovary är en mustaschprydd herre ?)
Oxfordfilosoferna
satte både Furberg och en del andra av
oss på nya spår. Jag misstänker att det
var lättare för dem som hade suttit vid Segelbergs fötter i Göteborg,.Vi
förstod att Sartre och Albert Camus kanske inte heller var så dumma och att
antagandet att det finns ett etiskt rum där alla människor befinner sig, kan
berika filosofin. Om detta rum handlar en stor del av Furbergs djupa, envisa
tänkande, dokumenterat i band efter band på Sveriges vitalaste filosofprosa..
Den här ”Jesu
barnbarn” är som en lösning som har stått så länge att alla sediment har fallit
till botten. Och vad som återstår är en kristalliskt klarnad vätska. Denna bok
är född klassiker.
Enzensberger:briljant livsfilosofi
Livsfilosofi
- Min livsfilosofi…
Ja Herregud, - det
är lätt att säga !
Under det förra årtusendets snabba förlopp lät filosofin
splittra sig i vad som kanske skall beskrivas som olika grenar. Det finns
språkfilosofi och politisk filosofi; vad menas med mening ? hur etablerar man
rättfärdighet i ett samhälle ? Det finns matematikens filosofi – vad är
egentligen ett tal ? och det finns naturfilosofi; vad är egentligen tidens natur ? De stora frågorna
spinner nät omkring sig som spindlar. Och näten växer och det är lätt att
fastna i dem.
Men skall man tro att det kan finnas något sådant som
livsfilosofi ? Jag måste erkänna att hela begreppet gör mig misstänksam.
Naturlifgtvis vet jag att de antika skolorna – stoiker och epikuréer i första
rummet – trodde att något sådant var möjligt.Och naturligtvis är Aristotles
Nichomachiska etik – så mycket rikare och framförallt mycket mer
verklighetsnära än evangeliernas torftiga principer – ett slags livsfilosofi.
Men ändå ?
Är inte livet,detta bisarra skuggspel,i stånd att producera mer idiotiska
situationer,mer hopplösa dilemmata än vad någon filosof är i stånd att ta sig
an?
Hans Magnus Enzensberger,Tyskland störste poet i min
generation och i största allmänhet ett utomordentligt exempel på vad som menas
med en offentlig intellektuell,har nu skrivit en fin liten bok,som faktiskt är
ett försök i genren.”Z” heter den,med undertiteln ”Oder Brosamen,die er fallein
liess,aufgelesen von seinen Zuhörern” (Suhrkamp
2013) ”Brosamen” är detsamma som brödsmulor.Och det passar i
handlingen.Herr Zett är en till det yttre prydlig,anspråkslös gentleman som med
ojämna uppehåll underhåller en hel liten publik ifrån en parkbänk.
Människor i
olika åldrar och av olika åsikter dröjer eller slår sig ned för att ta del av
herr Zetts utläggningar.Han yttrar sig om det mesta.Och måste man tillägga –i
en djupt odogmatisk anda. En del av hans åsikter skulle förmodligen ha svårt
att passera den infantila kultursidesdebattens nålsöga.
Om sådana
begrepp som ”vänster” och ”höger” påpekar Herr Zett att för det mesta bortser
man från sig själv .Ty annars skulle man ju snart se att man själv hämningslöst
blandar vänster och höger i sina övertygelser.Och varför klarar sig de flestas
imaginära kartbild med bara två färger ? ”Ni glömmer de excentriska
färgklickarna,de vita prickarna, de tomma ställen som okunnigheten lämnar.
Framförallt förbiser ni likgiltighetens grå regioner.”
Denna bok
tar alltså rundhetens parti mot fyrkantigheten, toleransens mot
korrekthetens.Den är mycket underhållande.Och jag är säker på att det inte
finns en enda läsare som inte gläder sig åt något och förargar sig över något i
den.
Sunday, September 22, 2013
Tolv år Svenske journalisten Dawit Isaak tolv år i Eritreas fängelse
Lars
Gustafsson
Inom
tolv år hinner det lilla barnet
bli
fotbollsspelare,cyklist,poet
och
varför inte samtidsskildrare ?
Inom
tolv år hinner nya teorier erövra världen
och
åter förkastas, företag växa,
blomstra
och dö, liksom även gangstervälden.
Inom
tolv år har ungefär en femtedel förgått
av
den egendomliga film på den fladddrande
duken,
så osäkert uppspänd,som vi kallar livet.
Inom
tolv år kan fuktiga väggar
som
avgränsar ett mycket slutet rum
nästan
omärkligt förändra sitt mönster.
Inom
tolv år kan den slutliga sprickan
långsamt
anas i Förtryckarens vidriga mur.
i
den fasansfulla muren.
Friday, September 20, 2013
Three new Poems
Tid och
skugga
Alltså
då på väg och ifrån
fjärilskuggans
korta ögonblick
och under
min egen skugga
över
gårdsvägens grässvål
(som inte
heller varar länge)
har
en stillsamt grubblande jordhumla
förlagt
sin
egendomligt
pedantiska verksamhet
förlagt
den till just detta här och nu
(hade
hon förlagt den till tolvhundratalet
hade
det troligen inte sett annorlunda ut )
och
söker här det ena och det andra.
Vad
vet vi om jordhumlors tankar ?
Naturligtvis
tänker dom !
De
ser en helt annan planet.
De
gamla torpen
De
gamla torpen uppe vid skogsbrynet,
dog
långsamt;
Gnarp,Naddtorpet,Rulltorpet,Byggetorp
Ännu
på femtitalet kunde man glänta på
vemodigt
knarrande dörrar
och
se in i övergivna rum
där
tapeterna hängde i flagor
I
en diskho av ännu rostfri plåt
dröjde
kanske ett sprucket glas
eller
en tallrik med rosenmönster.
Nu
går länshuvudväg 65 intill
det
som en gång var en förstuga
och
i skuggan skymtar det sista av ett äppelträd.
Var
äro de ? Det har varit.
Utkast till en teologi
Gud
befinner sig alltså
om
man får tro en äldre tids teologer
i
ett tillstånd av evig salighet
och
kan därför inte beröras
av
mänskliga lidanden.
Det
är ju skada.Annars
hade
hon kunnat lära sig något
inte
minst om sin egen verksamhet.
Och
då blivit ännu fullkomligare.
Det
är märkligt; varje gång
det
har varit jordbävning i Kina
öppnar
sig den övre fönsterluckan
till
det antika golvuret i köket.
Seismisk
sympati ? Ockult fenomen ?
Eller
en av dessa meningslösa gester
med
vilka världen grimaserar
oss
till mötes,
en
elak, litet dum pojke på en skolgård,
som
till varje pris vill jävlas
för
att vi skall
lägga
märke till honom.
Ingenting
annat.
Tuesday, August 27, 2013
Gästskribent Peter Lindgren:Dagbok över tiden - Vart är vi på väg ?
Fredag den 17 maj 2013. Kl 2330
Det
är en sommarnatt. Alldeles för tidig. Trots att våren varit så sen. En doft av
fuktig rusig sommar när man varken kan slappna av pga kylan eller låta bli att
vara ute och uppleva det intensiva i naturen. Så ljust att stjärnorna knappt
syns och så mörkt att natten ändå anas med sina ljud och dofter. Månen är
isande skarp i sin tidiga skära och vid horisonten finns svaga färger av den
flydda dagen. Körsbärsträden är blekt vita skyar mot mörk bakgrund. Som
gigantiska blomklasar står de i stillheten.
Och
under dagen slog det första plommonträdet ut. Nere i sälgens klyka har trastens
ungar kläckts och ligger rosa och nakna, oskyddade när honan kraxar oroligt i
ett träd intill.
Vid
bäcken lyser kabblekorna gula och bildar gömsle för de nyväckta grodorna. Den
första stora tittar fram i jordgubbslandet och en liten visar sig vid pumpen.
Skinande och släta ser de på en med nästan vänliga ögon.
Lördag den 18 maj 2013. Kl
0310
Skogshorisonten
står mörk och över den en blågrå molnbank av nattens fukt. Guldgult däröver och
så himmel.
Lördag den 18 maj 2013. Kl 0510
Morgonen
är kommen. Trastar skränar ikapp med sädesärlor och bofinkar. Körsbärsträden är
moln av vitt tyll i landskapet. Det milda gula morgonljuset smeker gräs och
grönska. I knivskarpa konturer står samtidigt träden i motljuset. Daggen ger
skärpa. Det doftar av blommor som ännu inte syns. Spirean har slagit ut under
natten. Magnolians stora blommor pryder fortfarande grenarna. Bara en del har
fallit av – kronbladen vita mot det gröna på marken. Humlorna har vaknat och en
hackspett hamrar i skogen. Stenknäckens kraftiga näbb skiljer den från de andra
fåglarna. Skatan vågar visa sig. Allt är tyst och lugnt. Om man bortser från
fågelsången. Kabblekan. Den röda träportalen och den japanska stenlyktan i
dammen.
Mina
steg ger avtryck i gräset. Som en snigels slemmiga spår.
Det
är pingst. En morgon bland många och jag är vaken och kan urskilja det unika i
stunden. Det formligen sjuder av liv och kraft. Den energi som utvecklas eller
åtgår vid framfödandet av ett endaste blad, av allt gräs, ja av allt som lever
måste ju sammantaget, slår det mig, motsvara en kraft av alldeles oerhörda
dimensioner. Mest märkligt av allt är ju
egentligen att det sköter sig alldeles självt.
Fast
utan vatten skulle det inte gå så bra.
Jag läser boken om Viktor Schauberger*, den Österrikiska jägmästaren som under
första halvan av 1900-talet lite förenklat hävdade att det bara fanns ett sätt
utveckla på – att efterlikna naturen. Allt annat ledde på sikt till
disintegration och förödelse. Vattnet och dess unika naturliga egenskaper var
grunden för en sund utveckling. Vatten var inte ett medium vilket som helst
utan hade oerhört speciella egenskaper när det fick verka utan skadlig inverkan
av människan. Vid + 4 grader var det som mest potent och hade maximal
lyftkraft. Så kunde det t.ex vid den temperaturen och om det fick löpa i
speciella cirkelrörelser föra med sig bokstockar, vilka var tyngre än vatten. Viktor
Schauberger byggde flottningsrännor på upp till 5 mil. Han fick sina kunskaper genom att studera
orörd skog, urskog som ännu fanns i Österrike vid början av 1900-talet. När
regnet föll och vattnet fick absorberas i den naturliga skogen sjönk det ner i
jorden och tog åt sig de viktiga näringsämnena. När det sedan mötte det varma i
jordens djup steg åter vattnet och förde med sig näringen upp till de nivåer
som trädens och växternas rötter kunde nå. Av detta följde att kalavverka blev
direkt förödande för vattnet och dess viktiga funktion. I förlängningen skulle
hela vårt kortsiktiga utvecklingstänkande bli förödande för jorden och
mänskligheten hävdade Viktor Schauberger, som självklart blev kraftigt
ifrågasatt av den tidens vetenskapsmän.
Jag
blir hänförd och lite häpen när jag läser om Viktor Schauberger, för det är den
förste som utrycker en del av det jag känner. Trots min skogliga utbildning.
Det finns något fundamentalt fel. Jag har utbildat mig till jägmästare i tron
att det jag fått lära mig var sant och riktigt. Att det var så som saker och
ting skulle vara. Att de kunskaper om skog, natur, teknik och ekonomi som
förmedlats var sanna! Sanningar som
kommit att prägla en stor del av min livsgärning. Och den självklarhet med
vilket detta skedde fick mig att tro att det var sant. Inte ett ord om vattnet.
Inte den minsta tvekan om annat än att lövträd skulle utrotas till förmån för
gran och tall. Inte den minsta tvekan om annat än att kalhyggesbruk var den
bästa metoden och att eventuella motståndare hånades och begabbades.
Kanske
kan man säga att utbildningen till jägmästare under 1960-talet präglades av en
oerhörd cynism och självgodhet. Respekten för livet fick man nog söka på annat
ställe. Vördnaden för naturen och dess
lagar passade inte in i de strömningar som i själva verket bildade fundamentet
till utbildningen till jägmästare, nämligen ekonomi och kortsiktigt ekonomiskt
utbyte. Detta trots att vi fick lära oss att vår näring, skogsnäringen,
verkligen var långsiktig eftersom det tog 100 stolta år av omsorgsfull vård för
ett träd att bli avverkningsmoget.
Men
eftersom ekonomin i själva verket var målet blev metoderna överordnade.
Eftersom ekonomin ytterst drivs av de som tjänar på den kan det ju i själva
verket ha varit så att mäktiga män tillät sig bli brickor i ett spel som de
medvetet eller omedvetet vägrade att se.
Det
spel som får sin ytterst obehagliga konsekvens i att skogskoncernen Stora Enso
i själva verket förött sina resurser genom att göra mycket dåliga affärer och
att dessutom dela ut dem till sina chefer och aktieägare. Den koncern som med
berått mod lägger ner potenta fabriker och säger upp 1000-tals anställda för
att förbättra lönsamheten.
Det
var inte så väldigt länge sedan som 700-åriga STORA var världens äldsta
aktiebolag med ett gott rykte både inom skogsbruket och internationellt.
Visst kan skogsnäringen
fortsätta att slå sig för bröstet och hävda rätten till privilegier. Men hur
blir det när Skogsstyrelsen döljer sanningen och landets lantbruksminister
vägrar ta ansvar? Till vilka ska vi vanliga människor då sätta vårt hopp? Är
det verkligen den här näringen som Sverige ska vara stolt över? Är det den här
näringen som Sverige tjänar pengar på och som kommer svenska folket till godo?
Är det den här näringen som har anledning att kräva speciell uppmärksamhet
avseende billig energi?
Det ska samtidigt sägas
att det finns många människor inom och utom näringen som brinner och kämpar för
långsiktighet och ett klokt utnyttjande av våra gemensamma resurser.
Jag
blir dessvärre själv medveten om att jag varit omedveten om vissa samband och
att jag också är fånge i en tid av företeelser som jag inte vet hur jag och vi
ska ta oss ur.
Lördag den 18 maj 2013. Kl
0710.
Den gyllene morgonen har grånat under upptornande moln.
Ytan har förändrats, men under den dröjer Viktor Schaubergers tankar.
Torsdag den 23 maj
2013. Kl 1130
Så har Sverige åter blivit grönt. Två sångsvanar sveper
över mossen. En ringduva flyger. Tranorna visar sin lilla bruna unge. Körsbärsblommorna
har fallit till marken. Under tiden avfolkas det sköna glest befolkade Sveriges
landsbygd alltmer medan de förtätade förorterna brinner. Vart är vi egentligen
på väg?
Thursday, August 8, 2013
Djupet i Gullvalla Mosse
De som ursprungligen bestämde sig för att dra länsväg 256 mellan Västerfärnebo och Sala rakt över
Gullvalla mosse måste bestämt ha varit optimister.Sanningen är att
vägbanan,särskilt höst och vår,stadigt är på väg att sjunka ner i mossen.Nya
arbetslag med fyllnadsmassor och asfaltkokare gör vad de kan.Men sjunkandet
verkar förbli konstant.
För att
undvika katastrofer – det kan ju öppna sig ett sänkhål – föreskriver Vägverket
här 20 km i timmen över mossen och talar om bad maxvikten skall vara.Det finns
ingen anledning att skämta med detta;Vägverket gör så gott det kan för att
rädda liv och egendom.
Det
intressanta är att på detta unik ställe har man i varje riktning en skylt som
säger att fartbegränsningen skall
respekteras.
Läran om
hur normer är logiskt relaterade till varandra brukar kallas deontisk logik.Framstående
svenska företrädare för denna filosofiska specialitet har varit Stig Kanger,G H
von Wright och Lennart Åqvist. Jag undrar litet grann vad de skulle ha kunnat
säga om det här. Vi har alltså en norm uttryckt av en symbol och normen är att
här får man inte köra fortare än 20.Och sedan kompletteras normen alltså med en
extra tavla som säger ungefär ”denna norm skall åtlydas”.
Det är naturligtvis en viktig insikt att en normativ
utsaga inte bär det normativa i sig.
Någon använder en text för att varna
eller förbjuda.Texten själv kan inte göra det.Texten vet inte att den är en
text.
När vi nu
kompletterar den:
(inte mer än 20 i timmen) och åtlyd (inte mer än 20 i timmen)
Kunde ju någon komma på att fråga om det räcker.Behövs det
kanske inte ännu en skylt som talar om
Åtlyd {(inte mer än 20 i timmen) och åtlyd (inte
mer än 20 i timmen)}
Och ? Vad hjälper det ? Uppenbart finns det ingen plats för det normativa i den normativa utsagans normerade innehåll.
Här djupnar mossen betänkligt.